A projektgenerálás során kiválasztott projektötletek közül a projektgazda az általa megvalósíthatónak és finanszírozhatónak ítélt projektötletekre vonatkozóan elkészítette a projektterveket, és a tervezés során már válasz született az alábbi kérdésekre:
• miért akarunk bármit is tenni – az átfogó és a rövidebb távú, konkrét célok megfogalmazása,
• mit akarunk elérni – a várható teljesítmények (outputok, eredmények, hatások, következmények) kijelölése,
• kiknek akarunk kedvezni – a végső kedvezményezettek, a célcsoport meghatározása,
• kivel kívánunk együttműködni – a partneri kör és azon belül a vezető meghatározása,
• mivel rendelkezünk a megvalósításhoz – a rendelkezésre álló inputok, erőforrások (ember, idő, anyag, eszköz, természeti környezet, információ, tudás) felmérése, • hogyan akarjuk elérni céljainkat – a tevékenységek, eljárások meghatározása, • hol folytatjuk a fejlesztést – a régió, megye, kistérség, település meghatározása, • mikor folytatjuk a tevékenységeket – a teljesítés egészéhez szükséges időtartam meghatározása és ütemezése,
• mennyiért lehet a kitőzött feladatokat elvégezni – a ráfordítások, költségek bemérése,
• miből fogjuk finanszírozni – a finanszírozási források (saját erő, külső, banki, pályázati források) felmérése.
A projekt-tervezés során (12. fejezet) többször is hangsúlyoztuk, sőt, alapelvként fogalmaztuk meg azt, hogy a projektet nem a pályázat alapján kell megírni, nem a pályázathoz írjuk a projektet. Mindazonáltal a projektötletek mérlegelésénél és főleg a projekttervezés során már figyelembe kellett venni a projekt finanszírozhatóságának kérdését is. Ha a projektünket sikerült összhangba hozni valamelyik pályázati kiírással, vagyis a projektcél a pályázati céllal megegyező (nem pedig a pályázati célhoz igazított!), és a pályázó jogosult pályázat benyújtására, elkezdődhet a pályázatírási folyamat.
A pályázatírás és a pályáztatás az elmúlt évtized során életünk részévé vált, és ma már senki nem lepődik meg azon, ha valamilyen tevékenység pénzügyi fedezetének biztosítása érdekében pályázatot kell valamilyen szervhez, illetve szervezethez benyújtania.
A különböző fejlesztési források pályázati úton történő elosztása a rendszerváltás óta egyre szélesebb körben terjed el Magyarországon, többek között az Európai Unió elvárásainak megfelelően. A pályáztatás általános hazai gyakorlata megfelel az uniós elveknek és versenyszabályoknak, azaz
- minden piaci szereplő egyforma esélyekkel indul a fejlesztési támogatások vagy alvállalkozói megbízások megszerzéséért, ajánlatot tesz a közbeszerzési eljárásban;
- a szabályozott és áttekinthető rendszer biztosítja, hogy a legalaposabban előkészített, a pályáztató elvárásainak leginkább megfelelő pályázati, ajánlati dokumentációk kerüljenek kiválasztásra, és a pályáztató megfelelő garanciákkal rendelkezzen a tevékenységek költséghatékony, átlátható, az elvárt ütemezésnek megfelelő megvalósítására.
A pályázati rendszer tehát egyaránt szolgálja pályázó szervezetek és a pályáztató érdekeit.
A pályázatok meghatározó része a támogatások elosztására, illetve az alvállalkozók kiválasztására irányuló pályázat (pl. tenderek), melynek jellegzetessége, hogy minden nyertes pályázó a pályáztató „alvállalkozójává” válik. A különbség annyi a két rendszer között, hogy a szolgáltatási tenderekre pályázó alvállalkozó-jelöltek mozgásterét erősen behatárolja a tenderkiírás részét képező feladatspecifikáció, míg a fejlesztési támogatásokra pályázó szervezetek a pályázati kiírás adta korlátokon belül szabadabb mozgástérrel rendelkeznek a munkaprogram kialakítására, saját fejlesztési céljaik, érdekeik érvényesítésére. A fejlesztési pályázatok esetén a pályáztató elsődleges célja közérdekű, a társadalom meghatározott csoportjaira kedvező hatást gyakorló fejlesztések kiviteleztetése. Éppen ezért a pályázás legfontosabb irányelve, hogy értsük meg a pályáztató céljait és érdekeit, és úgy készítsük el a pályázati anyagot, hogy abból a bírálónak világosan átlátható legyen, miként fogjuk projektünkkel szolgálni a pályáztató céljait.
A pályázati lehetőségekről, az egyes támogatási konstrukciókról, pályázati kiírásokról elektronikusan áll rendelkezésre információ az NFÜ, az ágazatilag illetékes minisztérium és a közreműködő szervezetek honlapján.
A közzétett pályázati kiírás tartalmazza
- a pályázati felhívást és útmutatót, amely részletesen ismerteti a pályázati feltételeket,
- a pályázati adatlapot és annak kitöltési útmutatóját, a kitöltést segítő számítógépes programot,
A honlapokon szerepelnek azok a háttér-információk is, amelyek segítséget nyújtanak a pályázónak a pályázat elkészítésében: így a közbeszerzésre, a fenntartható fejlődésre, az esélyegyenlőségre, az ÁFA elszámolásra, a beruházások gazdaságossági számításainak módszerére vonatkozó útmutatókat találunk a pályázóknak szánt információk között mindazokat az információkat
Pályázatot csak az arra rendszeresített nyomtatványon a pályázati adatlapon lehet benyújtani, az előírt mellékletekkel együtt, az előírt példányszámban. . A pályázati kiírás és útmutató gondosan követendő, mind az oldalak, mind pedig a mellékletek és egyéb dokumentumok sorrendje szigorúan betartandó.
A pályázat írásakor mindig törekedjünk a rövid és tömör megfogalmazásra. A benyújtandó csomag legyen áttekinthető, tartalmilag tagolt és jól kezelhető. Az eredeti és másolati példányok egyenként legyenek lefőzve. Fontos, hogy ügyeljünk a pályázati kiírásban foglaltak pontos betartására, mert az ezektől való legkisebb eltérés is kizáró ok lehet – például a pályázatok leadási határideje, mely általában a postai bélyegző dátumát veszik alapul. A pályázati dokumentumokat a megfelelő helyeken a megfelelő személyek aláírásával kell ellátni. Ezen formai és tartalmi elvárások szintén kiderülnek a pályázati kiírásból, ám ha mégsem lenne egyértelmű, ajánlatos megkeresni a pályáztató szervezet munkatársait, és segítséget kérni.
Tekintsük át legfontosabb „formai” tanácsokat a pályázat elkészítésre vonatkozóan: • szellős, áttekinthető elrendezés;
• jól strukturált, tagolt szöveg;
• világos, érthető írásmód, rövid, tömör fogalmazás;
• figyelemfelkeltő és tartalmat jól tükröző cím;
• logikus felépítés, világos gondolatmenet;
• olvashatóság (betőtípus/méret);
• kötés/főzés megléte;
• speciális szakkifejezések lehetőség szerinti mellőzése;
• visszafogottság, konkrétság.
A pályázat elkészítését követően az alábbiakat érdemes még egyszer leellenőrizni: • a szükséges aláírások megvannak-e;
• a szükséges mellékleteket csatoltuk-e;
• ellenőrizzük le, hogy minden kérdésre válaszoltunk-e, illetve minden rubrikát kitöltöttünk-e;
• a pályázati kiírás szerint mi és a partner szervezetek jogosultak vagyunk a pályázat beadására;
• betartottuk-e a költségvetésre vonatkozó előírásokat (arányok, max. és min. összeg);
• csak a támogatható tevékenységekre kértünk-e támogatást.
A Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) által finanszírozott támogatást csak akkor kaphatunk, ha projektünk az NFT-ben megjelölt célt szolgál. Ezért első lépésként mindenképpen meg kell győződni arról, hogy a projekt hozzájárul a pályázati felhívásban meghatározott cél megvalósításához, a projekt jellege összhangban áll a pályázati felhívás keretében támogatandó egyik vagy több tevékenységgel, valamint a pályázó a pályázati felhívás keretében támogatható típusú. E jogosultsági kritériumok teljesülése esetén érdemes pályázni. A pályázatban egyértelműen meg kell jelölni, hogy melyik támogatási konstrukcióra pályázunk. A pályázó akkor jár el a leghelyesebben, ha a kitöltéséhez egyszerűen átmásolja kiválasztott pályázati felhívásban szereplő intézkedés címét és számát. Fontos, hogy ebben a pontban csak egy kapcsolódó pályázati felhívást lehet választani. 2007-től az elektronikusan kitöltendő pályázati adatlapok ezt az információt már automatikusan tartalmazzák.
A projekttervek mindig szöveges azonosítóval, vagyis címmel indulnak. A projekt címe lehetőség szerint legyen rövid, tömör, és álljon összhangban a projekt tartalmával, emellett legyen figyelemfelkeltő. A jó cím fontos az azonosíthatóság szempontjából is. Nem elhanyagolható szempont, hogy később az értékeléssel megbízott szakértő a projektgazda terveivel kapcsolatban a cím alapján szerzi az első benyomást. Lehetőség szerint kerülni kell a szakszerűtlen, körülményes, vagy megtévesztő cím használatát, és mindenképpen törekedjünk a rövid, frappáns megfogalmazásokra.
A tervezett projekt végleges címe általában nem a projekttervezés első fázisában születik meg, hanem a pályázat elkészítésének valamelyik további szakaszában, de már az első megbeszélésen érdemes meghatározni egy hozzávetőleges címet, amelynek a tartalmi elemeit és a potenciálisan felhasználható kulcsszavait érdemes írásban is rögzíteni. Ezt követően lehetőség szerint minden találkozáskor a pályázat készítésében résztvevő összes munkatárs álljon elő néhány projektcím-javaslattal, melyekből néhány külső kolléga véleményét is figyelembe véve válasszuk ki a végleges verziót.
Ebben a pontban azt a települést/helyszínt kell föltüntetni, ahol a projekt megvalósul. Amennyiben ennek eldöntése, értelmezése problémát okoz (pl. a projekt több helyszínen valósul meg), akkor a megvalósulás elsődleges, legfontosabb helyszínét vagy a pályázó székhelyét kell megadni.
Magyarország a csatlakozást követően az első NFT-ben a 2004-2006-os időszakra eső európai uniós forrásokat használhatja fel, melyeket legkésőbb 2008. végéig el kell költeni. A benyújtott projekteknek illeszkedniük kell ezen határidőkhöz, azaz megvalósításuknak 2004-2006 között meg kell kezdődnie és legkésőbb 2008. végéig pénzügyileg is le kell záródnia. Ez az úgynevezett n+2 szabály, vagyis a projekt megvalósulását követő második év végig a projekt pénzügyi elszámolásának is meg kell történnie
A projektmegvalósítás kezdeti időpontjának meghatározásánál tekintettel kell lenni arra is, hogy a pályázat értékelése, elbírálása, valamint a támogatási szerződés megkötése várhatóan mintegy 3-4 hónapot, esetenként ennél is többet vesz igénybe. A projekt befejezési időpontjának meghatározásakor gondolnunk kell arra, hogy a közösségi és hazai központi költségvetési források felhasználásának szabályozása a projektek gyors megvalósítását teszik szükségessé.
Annak ellenére, hogy a pályázatban általában csak a projekt kezdetének és befejezésének időpontját kell megadni, érdemes ennél pontosabb időbeni ütemezést készíteni. Az időbeni ütemezést érdemes táblázatban is összefoglalni (ld. a 12. fejezetben a Gantt-diagrammot), melyben – például havi, vagy negyedévi bontásban – meghatározzák az egyes tevékenységek időbeliségét (Tevékenység háló), bejelölhetőek benne a legfontosabb indikátorok, számszerűsítik az egyes komponensek, szerződések és a tervezett kifizetések értékét. Ez a táblázat ugyanakkor kiválóan alkalmas a projektünk pénzügyi adatainak összegzésére és a projekt megvalósulásának nyomon követésére is.
Ebben a pontban a projektünk céljait, tevékenységeit és elvárt eredményeit kell rövid, tömör formában összefoglalni. A tömör fogalmazás során figyeljünk arra, hogy szakszerűek, de egyben közérthetőek legyünk. Tekintettel arra, hogy az elképzelésünkről a megbízott értékelők ennek a résznek az olvasásakor kapnak először képet a projekt tartalmáról, tegyük világossá, hogy tervünk mely fő elemekből áll és milyen konkrét eredményt várunk a projekt céljainak teljesülésétől.
Amennyiben a projektünket jól előkészítettük, nem lesz nehéz szakmai mondanivalónkat logikus szerkezetben, meggyőzően érvelve bemutatni. Praktikus tanácsként javasoljuk, hogy – habár ez a pont általában a pályázatok elején szerepel – megírása a pályázat elkészítésének lehetőleg a legutolsó mozzanata legyen.
Az itt szereplő alpontokban a pályázó adminisztratív adataival, szöveges és számszerű azonosítóira vonatkozó kérdésekkel találkozunk. Az adatok nagyrészt nem igényelnek magyarázatot és kitöltésük rutinszerűnek tűnik, hibázni azonban itt is lehet.
Két alpontot érdemes kiemelni:
1. Alapítás éve: A pályázat benyújtásának időpontjában a pályázó szervezetnek jogerősen bejegyzett/nyilvántartásba vett szervezetnek kell lennie. Az önkormányzatoknak az alakuló ülés évét kell szerepeltetniük itt.
2. Kapcsolattartó személy: ebben a pontban azt a munkatársat kell megjelölni – legyen az külső vagy belső munkatárs -, aki a projekt megvalósításáért közvetlenül felelős lesz. Ennek előfeltétele, hogy a kapcsolattartó személy a pályázandó projekt vonatkozásában megfelelő szakmai felkészültséggel rendelkezzen és a projektmegvalósítás egész folyamatában kellő mértékben részt tudjon venni.
Ebben a részben a pályázó szervezet legfőbb tevékenységeinek ismertetése, ezek rövid hátterének és történetének bemutatására kerül sor, továbbá meg kell jeleníteni a legfőbb tevékenységek mennyiségi és minőségi jellemzőit is. Szerencsés az a helyzet, ha a pályázó által benyújtott projektjavaslatban (pályázatban) szereplő tevékenységek megegyeznek, vagy kapcsolódnak a jelenlegiekhez. (Önkormányzat esetén egy szociális pályázatnál például előny, ha a település vezetése korábban már hajtott végre szociális jellegű intézkedéseket, vagy végzett ilyen beruházásokat.)
Igen, meg kell jelölni, mert a projekt végrehajtása szempontjából kulcsfontosságú, hogy a pályázó milyen emberi erőforrásokat tud a projekt rendelkezésére bocsátani. Ismertetnünk kell, hogy a támogatás elnyerése esetén milyen szakembereket tudunk a projekt végrehajtásába bevonni. A projektünk megvalósítása folyamatos vezetői döntéseket igényel, ezért a megvalósítás folyamatának szervezeti vonatkozásait illetően célszerű a döntéshozó/vezető és a kijelölt projektmenedzser közötti közvetlen kapcsolatot létrehozni és ezt megjeleníteni.
A projekt sikeres megvalósításában kiemelten fontos a megfelelő tapasztalattal rendelkező szakemberek aktív közreműködése a projektgazda (és szükség esetén partnerei) részéről. Szerencsés a helyzet, ha a megjelölt vezető, illetve projektmenedzser rendelkezik projektvezetési tapasztalatokkal, és ez már a pályázati dokumentáció előző pontjaiból is kiderül.
Amikor a humán erőforrás részt ismertetjük, célszerű nem csak egyszerűen a szereplők neveit megadni – a szereplők puszta felsorolása nem elég –, hanem a szakmai kompetenciákat, jelenlegi munkaköröket és beosztásokat is ismertetni kell, nem feledkezve meg arról sem, hogy az illető személy normál munkaidejének mekkora részében (hány százalékában) fog tudni a projekt rendelkezésére állni. Ezeken túlmenően a projekt végrehajtása során jelentkező főbb feladatokat is érdemes személyekhez kötni, írjuk tehát le, hogy a projekt szereplőit ki fogja koordinálni, ki a projekt menedzsere, ki milyen területért, tevékenységért felelős, és ne feledjük, hogy a legfontosabb szereplők részvételét a projekt tervezése és megvalósítása során végig biztosítani kell. Gyakorlati szempontból a projektvezetés szervezetének a meghatározása egyet jelent a gyors és legitim döntéshozatal intézményi kereteinek megteremtésével.
Ennél a pontnál röviden írjuk le, hogy mi projektünk kiinduló környezetének (település/térség/régió) gazdasági-társadalmi jellemzője, és hogy ezt a környezetet miért és milyen irányba kell megváltoztatni. A projekt indoklásának kifejtésekor figyelembe kell venni minden, a projekt szempontjából fontos tényezőt. Ilyen a projekt előzményeinek valamint a jelenlegi helyzet kialakulásához vezető fejlemények bemutatása.
Ismertessük, hogy milyen problémá(ka)t, fejlesztési szükséglete(ke)t kívánunk a projekt segítségével megoldani! Ha a projekt valamely a térségben vagy a szervezetben meglévő adottságra épül, mutassuk be azt az adottságot, foglaljuk össze, melyek azok a tényezők, amelyek eddig akadályozták az adottság kiaknázását! Amennyire lehetséges, támaszkodjunk a projekt célkitűzéseit megalapozó kutatásokra (pl. problémaelemzés, SWOT analízis), felmérésekre, statisztikákra és az ezek alapján született tanulmányokra és ne felejtsünk el ezekre pontosan hivatkozni is (szerző(k), kiadó/szervezet, idő, elérhetőség stb.).
Gondoljunk arra, hogy mindig hitelesebb egy probléma, illetve szükséglet meghatározása, ha azt nem csak mi, a pályázók, hanem a projekt célcsoportja, független szakértők és illetékes szervezetek (pl. KSH, AKŐŐ, GKŐ, stb.) is így látják és ezt dokumentálták is az elmúlt időszakban.
A projekt céljának meghatározásához elsősorban az indokoltság során felvázolt problémákból és szükségletekből kell kiindulnunk. Minden projekt esetében meghatározható egy hosszabb távú, általános cél és egy rövid távú, konkrét cél, mely rendelkezésünkre áll abban az esetben, ha készítettünk logframe (logikai keret) mátrixot a pályázat elkészítését megelőzően, illetve annak részeként.
A hosszabb távú, általános cél az a távlati cél, amelyhez a projekt megvalósításával hozzá kíván járulni.
Ugyanakkor ezen távlati cél megvalósulása már kívül esik a projekt időkeretein, illetve a megvalósulást a projektünk sikere mellett számos más tényező befolyásolhatja. Ilyen általános, távlati cél lehet például adott térségben a jövedelemszint növelése, a foglalkoztatottsági színvonal vagy a képzettségi szint javítása. A célok irányulhatnak problémák megoldására (pl. a munkanélküliség vagy a szegénység csökkentésére), de akár valamely eddig kihasználatlan adottság, erősség kibontakoztatására (pl. a jó turisztikai adottságok kiaknázására).
A rövid távú, konkrét cél az a cél, amelyet a projektünk megvalósításával közvetlenül el fog érni, pl. új termékek, szolgáltatások, eljárások, módszerek bevezetése. Bármi is a projekt célja, törekednünk kell a pontos, tömör megfogalmazásra, és amennyiben lehetséges ne csak valaminek a növekedését, csökkentését tűzzük ki célul, hanem határozzuk meg a csökkenés, növekedés elvárt mértékét is (pl. százalékban kifejezve). Amennyiben több célt fogalmazunk meg, ügyeljünk rá, hogy azok egymással összhangban álljanak, egymást erősítsék.
A pályázatok talán leggyakoribb hibája az, hogy a leírásban csak a problémák és célok általános jellemzése szerepel, és a pályázó nem árulja el – talán még maga sem tudja – hogy a kért támogatásból mit, miért, mikor, kinek és hogyan akar megvalósítani.
A célcsoport kifejezés alatt a pályázat esetében mindazokat értjük, akik a projekt eredményének kedvezményezettjei: meghatározásánál egyaránt ki kell térni a mennyiségi és minőségi paraméterekre, vagyis be kell mutatni azon szervezetek és/vagy személyek körét, és számszerű nagyságát (pl. fő, szervezet stb.) akik/amelyek helyzetét a projekt elő kívánja mozdítani. Ki kell térni arra is, hogy ezen szervezetek, személyek számára miért szükséges a projekt megvalósítása.
Ne feledjük, hogy a legtöbb projektben nem csak közvetlen, hanem közvetett célcsoport is meghatározható, így ezek számszerűsítése is elengedhetetlen. Ideális esetben a közvetlen és közvetett célcsoportok egymással „piramisszerű” hierarchiát alkotnak például ilyen az az eset, ha olyan „képzők képzése” folyik, akik a projekt végrehajtása során szerzett tudást olyan nagyobb létszámú csoportoknak adják át, akik ezt még szélesebb körben fogják teríteni. Soha ne feledjük, hogy a projekt költséghatékonyságának egyik fokmérője a célcsoportegységre jutó projektköltségvetés, amit pl. képzési jellegű projekteknél maximalizálni is szoktak.
A projekt tartalmának, az egyes tevékenységek bemutatásánál az első lépés a jelenlegi, kiinduló helyzetet bemutatása (pl. milyen tevékenységek történtek az eddigiekben, a fejlesztéshez szükséges elemek közül mi áll már rendelkezésre). Ezt követően azt is világosan meg kell mondanunk, hogy céljaink eléréshez milyen lépések vezetnek, vagyis le kell írni a projekt keretében elvégzendő legfontosabb tevékenységeket, amelyekhez támogatást szeretnénk igénybe venni. Ne feledkezzünk meg az elvégzett tevékenységek és elvárt főbb eredményeinek utalásszerű bemutatásáról sem (ezeket később a pályázat egy más pontjában részletesen is ki kell majd fejteni). A leírásból ki kell derülnie pontosan mennyi és milyen jellegű tevékenységet tervezünk. A tevékenységek leírásán túl mutassuk be azokat az elemeket és módszereket is, amelyek egyedivé vagy újszerűvé teszik a projektet.
A pályázati formanyomtatvány ezen pontja a projekt megvalósításának tervezett költségvetésére, azaz a projekt méretének bemutatására is szolgál, kitöltése megadott formátum – általában költségnemenként, évenkénti és tevékenységek szerinti bontásban – szerint történik. Az itt bemutatott táblák alapja az a projektköltségvetés, amelyet a projekt előkészítése során összeállítottunk. A tervezéskor figyelembe kell venni a vonatkozó pályázati felhívás leírásánál a projektméretre, a maximális támogatási arányra és az elszámolható költségek körére vonatkozó korlátozásokat. Csak olyan projektre érdemes pályázni, ahol a várható megvalósítási költség egybeesik a felhívás esetében meghatározott projekt mérettel, máskülönben projektünk az adott pályázati felhívás keretében nem lesz támogatható.
A projektfinanszírozás egyes forráselemeinek (a pályázó saját forrása, partnerek hozzájárulása, bankhitel, igényelt támogatás, egyéb támogatás, illetve egyéb forrás) rendelkezésre állását a pályázat benyújtásakor feltétlenül igazolni kell (a pályázat szükséges mellékletei).
A táblázat kitöltése általában értelemszerűen történik, de figyelmet kell fordítanunk az egyik leggyakoribb hibalehetőségre, vagyis az összes költség és az összes forrás összege közötti esetleges eltérésre. Jó tanács a költségvetés elkészítése során, hogy azt ne papíron ceruzával és számológép segítségével készítsük el, hanem lehetőleg táblázatkezelő szoftver (pl. Excel) használatával, amely azon kívül, hogy kisebb hibával terhelt, menet közben könnyebben módosítható és akár több változat is lefuttatható vele. Érdemes átlagos értékű fajlagos ráfordításokkal (pl. egy m2 költsége, 1 adminisztratív óra költsége, 1 mérnök munkanap költsége, egy oldal fénymásolási költsége, egy oldal tananyag nyomdai költsége stb.) kalkulálni és ezekre „hivatkozni” a számolótáblák kitöltése során.
A „legjobb érték” megvalósulásának bemutatásánál igazolni kell a projekt költséghatékonyságát, lehetőség szerint össze kell hasonlítani a költségeket, illetve az igényelt támogatást az elvárt eredményekkel. Lehetőség szerint használjunk fajlagos mennyiségi mutatókat (pl. építés esetén az egy négyzetméterre eső költség, képzés esetén az egy résztvevőre eső költség stb.).
Végezetül hangsúlyoznunk kell, hogy a táblázatba beírt számok pénzügyi kötelezettségvállalást jelentenek. A pályázati formanyomtatvány ugyan még nem szerződés, de a beígért társfinanszírozásról a projektgazdának gondoskodnia kell. Ha a pályázó ennek a kötelezettségének nem tesz eleget, úgy a végrehajtás során bajba is kerülhet, legrosszabb esetben el is veszítheti az EU támogatást. Ezért eleve csak olyan forrást szerepeltessünk, melyre megbízható kötelezettségvállalás van.
Az elektronikus pályázati adatlap kitöltő program nagy segítséget nyújt a pályázat elkészítésében azzal, hogy a táblázatokban felkínálja a kitöltendő helyeket, és meghatározott egyezőségi követelmények nem teljesülése esetén hibaüzenettel hívja fel a figyelmet a szükséges javításokra.
Az EU támogatási projekteknek garantált eredménnyel kell járniuk és az eredményeket pedig tudni kell mérni. Minden projekt eredménye mérhető valamilyen mutató segítségével, erre szolgálnak az indikátorok vagyis a mérőszámok (például megépített út km-ben, lebonyolított képzések száma, a képzésen oktatott emberek száma, felújított turisztikai látványosságok száma). Minden célhoz keresnünk kell egy indikátort. Ha ez nem sikerül, akkor magát a célt kell átfogalmaznunk.
Például nem jó indikátor az, hogy pl. „új munkahelyek jönnek létre”, vagy hogy „új utak épülnek”. Ehelyett határozzuk meg, hogy „az adott körzetben (a projekt végére) a munkanélküliségi ráta valahány százalékkal csökken”. Legkönnyebb a dolgunk akkor, ha az adott mérőszámot valamely megbízható és rendszeres statisztika tartalmazza. Lehetőség szerint mindig jelöljük meg az indikátorok forrását is, mely szintén nem ütközik nehézségbe, ha a pályázatíró csapat rendelkezik egy elkészített logframe mátrixszal.
Ezen felül ügyeljünk arra is, hogy számszerűsíthető legyen a fizikailag mérhető eredmény közvetlen hatása a célcsoportra/haszonélvezőkre (pl. a megépített útnak
köszönhetően x perccel lerövidül az utazási idő, a képzésnek köszönhetően a résztvevők közül x százalék munkát kap, a turisztikai látványosság felújításának következtében a látogatók száma x-ről y-ra nő). A számszerűsíthető eredmények között minden esetben tüntessük fel a teremtett és a megőrzött munkahelyek tervezett számát.
A pályázati felhívás a legtöbb esetben tartalmaz indikátorokat, mint olyan számszerűsíthető eredményeket, amelyeket minden projektnek el kell érnie, vagy amelynek meg kell felelnie. Ebben az esetben újabb indikátort a pályázónak már nem kell keresnie.
Igen, feltétlenül utalni kell rá. A projekt regionális, illetve ágazati hatásának bemutatásakor a projekt tágabb gazdasági és társadalmi környezetében várható – lehetőleg pozitív – hatásokat mutassuk be (pl. a projekt megvalósításának köszönhetően további fejlesztések indulnak a régióban, az új technológia bevezetését követően a gesztor szervezettel integrációs kapcsolatban lévő KKV-k is hozzájuthatnak az új technológia egyes elemeihez stb.).
Fontos-e, hogy az adott projekt kapcsolódjon más projektekhez? Igen, rendkívül fontos, és itt kell megjelölni a projekthez kapcsolódó további – a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében – benyújtott/benyújtani tervezett projektek címét és rövid leírását. A kapcsolódó projekt lehet az önkormányzat által, és lehet más projektgazda által benyújtott projekt is, lehet ugyanazon Operatív Program, illetve lehet más Operatív Program pályázati felhívására benyújtott projekt.
Ki kell fejteni a benyújtott projekt és a kapcsolódó projekt közötti kapcsolódási pontokat. (Hasonló vagy egymást kiegészítő célok, célcsoportok, tevékenységek, várt eredmények. Például közös cél lehet a térség turizmusának fellendítése, melyhez több, különböző projektgazda által benyújtott, egymást kiegészítő projekt is hozzájárulhat. Egy útépítési projekthez kapcsolódhat például közmunkaprogram a térségben.) Feltétlenül írjuk le, ha projektünk megkezdésének feltétele, hogy egy másik projekt sikeresen befejeződjön.
A Nemzeti Fejlesztési Terv minden intézkedése során a következő horizontális szempontokat kell tekintetbe venni az intézkedés keretében megvalósítandó projektnek: - biztosítania kell az esélyegyenlőség érvényesülését,
- meg kell felelnie a fenntartható fejlődés követelményeinek.
A kérdések megválaszolása során figyeljünk arra, hogy ne általános jellegű választ adjunk, hanem konkrétan határozzuk meg, hogy mi lesz a projekt hatása a horizontális célkitűzések megvalósítása terén. Természetesen lehetnek olyan projektek, amelyek közvetlenül nem hatnak egyik vagy másik horizontális célkitűzés megvalósítására. Amennyiben ez így van, ezt részletesen indokolni kell. Egyúttal, ha az adott pillanatban nincs közvetlen kapcsolat a projekt és a horizontális célkitűzés között, úgy érdemes végiggondolni és ismertetni, hogy milyen módon lehetne a projektet olyan módon kiterjeszteni vagy továbbfejleszteni, hogy az a horizontális célkitűzés megvalósításához érdemben hozzájárulhasson.
Az Európai Unióban alapvető követelmény a nemek, illetve a hátrányos helyzetű csoportok esélyegyenlőségének a biztosítása, ezért minden pályázónak nyilatkoznia kell arról, hogy munkatársai megválasztásánál és előmenetelénél, a képzési lehetőségek és az anyagi források elosztásánál nemek és egyéb szempontok szerinti diszkriminációt nem alkalmaz. Az előbbivel kapcsolatosan ebben a pontban fejtsük ki, hogy ezt az alapelvet milyen módon fogja biztosítani a projekt megvalósítása során. Nyilatkozzunk arról, hogy :
• a projekt előkészítése és megvalósítása során hogyan vesszük figyelembe a nők, illetve a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok tagjainak igényeit és érdekeit, • hogyan biztosítjuk azt, hogy a munkafolyamatokban a nők, illetve a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok tagjai képességük szerint részt vehessenek, • hogyan garantáljuk, hogy a projekt eredményeiből a nők, illetve a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok tagjai is részesülhessenek.
A fenntartható fejlődés vonatkozásában a projekttel kapcsolatos minimum követelmény, hogy a lehető legkisebb negatív hatást gyakorolja a környezeti állapotokra. További elvárás, hogy a projekt ösztönözze, javítsa a rendelkezésre álló erőforrások hatékony kihasználását. Egyrészt nem ronthatja a környezet állapotát, másrészt az építkezések és beszerzések során teljes mértékben be kell tartani az Unióban – tehát nem csak a magyar szabályozás szerint – érvényes környezetvédelmi normákat.
E követelmények teljesítését természetesen a formanyomtatványhoz csatoltan, megfelelő formában, környezetvédelmi hatástanulmánnyal kell igazolni. Nyilatkoznunk kell tehát arról, hogy a szükséges hatástanulmány elkészült-e már, és ha igen, hol férhető hozzá. Végezetül, röviden írjuk le, hogy pl. egy beruházás miként felel meg a fenti feltételeknek, illetve feltétlenül térjünk ki arra, ha a projekt túl is mutat ezeken a feltételeken, ill. részletezzük ennek mikéntjét! Informatikai vagy nem beruházás jellegű projektek esetében a környezetvédelmi szempontok általában nem értelmezhetőek. Ha nincs környezeti hatás, akkor erőnek erejével nem kell „keresni”.
Igen, ki kell térni, mivel valamennyi projekt megvalósítása bizonyos kockázatokkal, akadályokkal jár, amelyek jelentős része elkerülhető vagy megoldható, amennyiben ezek ismeretesek a projektet megvalósítók számára. A projekt tervezői, menedzserei azonban legtöbbször nem ellenőrizhetik, vagy befolyásolhatják a terveik szempontjából fontos összes tényezőt.
Emellett feltehetőleg nem vállalkozhatnak arra, hogy egy-egy összetett probléma valamennyi elemét egyszerre kezeljék. Ezért óhatatlanul lesznek olyan elemek, melyeket külső, akadályozó vagy kockázati tényezőként kell figyelembe venniük. A fenti kérdés célja, hogy a pályázat értékelői meggyőződhessenek róla, hogy alaposan átgondoltuk a projekt megvalósításának folyamatát, elemeztük a lehetséges akadályokat, kockázati tényezőket és konkrét elképzelésekkel rendelkezünk a megoldást illetően. Ennek érdekében értékelnünk kell, hogy a feltárt kockázatok bekövetkezésének mekkora a valószínősége, illetve bekövetkezésük esetén mekkora a hatásuk (pl. magas/közepes/alacsony). Röviden írjuk le, hogy milyen erőfeszítéseket teszünk az egyes kockázatok kezelésére, csökkentésére.
Beruházási projektek esetében a projekt megvalósítását gyakran akadályozzák a rendezetlen tulajdonviszonyok. Mindenképpen mutassuk be, hogy a megvalósítás
helyszínére vonatkozóan a tulajdoni kérdések már rendezettek-e (pl. a projektgazda tulajdonában van-e az ingatlan, melyen a projekt megvalósításra kerül majd). Feltéve, hogy a tulajdonviszonyok rendezettek, be kell számolnunk a tulajdonos személyéről/a tulajdonosok köréről is. Amennyiben a tulajdonviszonyok még nem rendezettek, térjünk ki arra, hogy milyen lépések történtek rendezésük érdekében, esetlegesen milyen akadályok merülnek fel és azok rendezése milyen időtávon oldható meg.
A fenntarthatóság annyit tesz, hogy a tervbe vett beruházásnak a projekt élettartamán túl is működőképesnek kell maradnia, és biztosítani kell a célcsoport számára hosszabb távon az eredményeket. A pályázónak ezért nyilatkozni kell arról, hogy a szükséges működési költségek hosszú távon biztosítottak, a beruházás teljesíti az EU összes vonatkozó előírását, és nincsenek negatív környezeti hatásai.
Ebben a pontban azokat a tevékenységeket kell bemutatni, amelyek a támogatás folyósítása után is folytatni kell. Fenntarthatósági tényezők lehetnek például: megfelelő technológia, társadalmi-kulturális szempontok, intézményi és menedzsment kapacitás, gazdasági és pénzügyi feltételek (pl. biztosított lesz-e a projekt keretében megépítendő létesítmény üzemeltetése, működtetése; biztosított lesz-e a képzési program lebonyolításához szükséges oktatók rendelkezésre állása, a projekt keretében elkészített tananyag eljut-e majd a képzésbe be nem vont, de a célcsoportba tartozó egyénekhez/szervezetekhez).
A projekt sikeres megvalósításának előfeltétele, hogy a munkafolyamatokba a projektben érdekelt partnerszervezetek tevékenyen bekapcsolódjanak. Illeszkedve a partnerség korábban tárgyalt alapelvéhez, a partnerszervezetek meghatározásakor számba kell venni mindazon szervezeteket, akik segítő támogatása vagy aktív közreműködése szükséges a projekt megvalósításához.
A közös gondolkodás és tervezés érdekében célszerű, ha az adott pályázat elkészítésében a pályázó partnerszervezetei is hatékonyan közreműködnek. Egyúttal fontos megemlíteni, hogy nem tartoznak partnerszervezetek közé azok a szervezetek/cégek, amelyek a projekt megvalósításának szakaszában kivitelezőként, szállítóként fognak közreműködni. A tiszta verseny követelményének megfelelően az a szervezet/cég, amely részt vett egy projekt előkészítésében, nem vehet részt a megvalósítás keretébe tartozó közbeszerzésekben.
Ebben a részben szövegesen is ki kell fejteni, hogy milyen módon tervezzük a partnerekkel az együttműködést. Amennyiben partnereinkkel az együttműködés kereteit már rögzítettük, pl. konzorciális/együttműködési megállapodásban, ennek a megállapodásnak főbb pontjait is soroljuk fel.
Az egyik legapróbb, ámde annál fontosabb részlet, a kitöltött és kinyomtatott pályázati formanyomtatványt az arra jogosult vezető(k)nek aláírni. A formanyomtatvány kitöltését követően írjuk, illetve írassuk alá a pályázati formanyomtatvány végén található nyilatkozatot, továbbá – a hitelesítés érdekében – kék tintával szignálni kell a pályázati formanyomtatvány minden oldalát is. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a cégszerű aláírásnak általában része a szervezet által használt pecsét is. Elektronikusan kitöltött pályázati adatlap esetén azon az elektronikus aláírás is szerepelhet, ha ez nem biztosított, úgy kinyomtatva és aláírva kell a pályázatot benyújtani.
Mielőtt a pályázati adatlap kitöltéséhez hozzáfogunk, meg kell győződnünk róla, hogy a pályázat benyújtásának minden technikai követelményével tisztában vagyunk: ismerjük a pályázati alapdokumentumokat (pályázati felhívás/kiírás, pályázati útmutató, prioritások), és birtokunkban van az adatlap kitöltéséhez szükséges útmutató is.
A legtöbb pályáztató szervezet komoly hangsúlyt fektet a formai követelmények meglétére, és amennyiben figyelmetlenség vagy nem kellő tájékozottság folytán hibásan nyújtjuk be a pályázatot, könnyen előfordulhat, hogy az nem kerül tartalmi bírálatra – vagyis érdemi vizsgálat nélkül elutasítják. A pályázati űrlap kitöltésével azonban nem maradunk teljesen magunkra, hiszen a legtöbb pályáztató szervezet konzultációs lehetőséget biztosít pályázói számára – arra az esetre, ha a nyomtatott tájékoztató anyagok nem nyújtanának elegendő segítséget.
Számos probléma lehetséges, melyek közül a legfontosabbakat emeljük ki: - a „1.0.” készültségi fokot eltérően értelmezik a pályázatok kiírói, - a számviteli előírásokhoz képest eltérő értelmezések vannak, hogy mi számít a támogatás vetítési alapjába,
- számos kormányrendeletnek és pályázati útmutatónak kell megfelelni, - közbeszerzési előírások vannak, amit nem egyértelműen értelmeznek a pályázatok kiírói,
- a pályázatok benyújtásához minden előírt feltételnek rendelkezésre kellene állni (biztosíték, ajánlatok, szakhatósági engedélyek, pénzügyi feltételek, piaci megalapozottság stb.), holott ezek egy része később keletkezik,
- a beruházás megvalósítása során bekövetkező változásokat nehéz kezelni és átvezetni a pályázati dokumentációkban és a szerződésekben,
- számos olyan pályázati kiírás van, amely csak rövid ideig létezik és ezekre igen gyorsan kell a pályázatot kidolgozni.
A pályázati rendszerek működtetése általában meglehetősen merev szabályok szerint történik, a pályázati feltételrendszer nem követi a beruházási és fejlesztési gyakorlatot. A pályázati hivatalok ugyanis azt feltételezik, hogy a pályázatban bemutatott fejlesztés azonos lesz azzal, amelyről a pályázó elszámolást készít.
Ez azonban az esetek több mint 90%-ánál nem így van, ezért többszöri személyes és írásos egyeztetés sorozat szükséges a következő témákban:
- a pályázatban leírthoz képest a helyszíni szemlén tapasztalt eltérések elfogadtatása,
- a helyszíni szemlén tapasztalt beruházási jellemzőkhöz képest a szerződésbe foglalható beruházási jellemzők elfogadtatása,
- a szerződésben foglalt beruházási jellemzőkhöz képest a teljesítési dokumentációban lévő eltérések elfogadtatása.
Jellemző a jó pályázatokra, hogy egyidejűleg elégíti ki valamennyi kormányzati hivatal pályázati előírásait, egyidejűleg összehangolt formában és tartalommal kell azokat benyújtani a hivatalokhoz.
A jó pályázat nemcsak az előírt nyomtatványok kitöltéséből áll, hanem esetenként több, előírt mellékletből is, amelyek alátámasztják a pályázó és a projekt jogosultságát, alkalmasságát a projekt megvalósítására, illetve igazolják a projekt illeszkedését a pályázati célkitűzésekhez, részletesen bemutatva pl. a megvalósítási lehetőségeket és feltételeket
A Strukturális Alapok működtetésének közel 30 éve alatt a támogatás reményében beérkező projekttervek számtalan, az Alapok felhasználásának hatékonyságát és hatásosságát veszélyeztető hibát, ill. ezek alapján sikerkritériumokat tudtak azonosítani. Ezek elemzésével kristályosodott ki a projektekkel szembeni három legfontosabb követelmény: a relevancia, a megvalósíthatóság és a fenntarthatóság.
A projekt releváns, ha kapcsolódik az ágazati, a nemzeti és az uniós célokhoz, másrészről részletes problémaelemzéssel feltárt valós, a kedvezményezettek igényeivel is találkozó szükségleteket elégít ki és a célok nyilvánvalóan a célcsoport javát szolgálják.
A leggyakrabban előforduló és a relevanciát veszélyeztető hibák az alábbiak: a) Zavaros stratégiai keretek: nem világos, hogy a projekt hogyan kapcsolódik a szélesebb érdeket hordozó térségi vagy ágazati programokhoz, valamint nem határozható meg pontosan a projekt konkrét célja által szolgált stratégiai cél.
Ekkor a projekt elszigetelt marad, nem garantált, hogy valóban a térségi vagy ágazati prioritásokat viszi előbbre és nem valami mellékvágányon, netán a stratégiai célokkal ellentétes úton indul-e el.
b) Kínálat-vezéreltség: a projekt nem valós szükségleteket elégít ki, hanem csupán a pályázati felhívásban kirajzolódó lehetőségre, a támogatás öncélú megszerzésére reagál.
c) Tevékenység-orientált tervezés: a tervezés során szem elől veszítik a célokat és csak a tevékenységekre összpontosítanak. Ezzel a tervezés öncélúvá, sehova nem vezetővé teheti a projektet és az erőforrások pazarlásához, működésképtelen projekthez vezet.
d) Kedvezményezettek igényeinek figyelmen kívül hagyása: valós szükségletekre épülő célok esetén is a projekt elbukik, ha a célcsoport nem tud azonosulni vele, nem érzi azt magáénak. Az azonosulást csak úgy lehet elérni, ha a tervezésben is részt vesznek a kedvezményezettek, és lehetőségük van beépíteni a projektbe igényeiket, szokásaikat. Így az előkészítés és a megvalósítás során fontos szerep jut a PR-nak.
A pályázat elkészültével önellenőrzést végezve az alábbi kéréseket tehetjük fel a relevanciával kapcsolatosan magunknak, illetve annak a „kívülálló személynek”, aki elolvasta a pályázatunkat a beadást megelőzően:
- A kedvezményezettek világosan meghatározottak?
- A kedvezményezettek problémái lényegretörően vannak leírva? - A problémaelemzés lényegretörően áttekintő?
- Az általános célok rámutatnak, hogy projekt miért fontos a társadalom számára?
- A projekt célok a kedvezményezettek javát szolgálják?
- Az eredmények iránti igényt sikerült bemutatni?
A projekt megvalósítható, ha a célok reálisak, logikusak és mérhetőek, megvalósítók figyelembe vették a szervezeti és pénzügyi képességeit, mérlegelték a kockázatokat és kidolgozták az ezeket csökkentő intézkedéseket. Ugyancsak a projekt megvalósíthatóságával függ össze az ütemezés, a munkamegosztás és a pénzügyi tervek egymással, valamint a célokkal és lehetőségekkel összhangban álló megtervezése és a releváns célokra összpontosító monitoring kidolgozása. A leggyakrabban előforduló, a megvalósíthatóságot veszélyeztető hibák:
a) Gyenge helyzetelemzés: a háttér, a körülmények, a partnerek, a saját képességek és lehetőségek részletes felmérésének, a kapcsolódó innovatív megoldások, más példák ismeretének hiánya megakadályozza a helyzetnek leginkább megfelelő módszertan kiválasztását, a projekt sikerét veszélyezteti.
b) Váratlan kockázatok felmerülése: tisztában kell lennünk a megvalósulás sikerét veszélyeztető tényezőkkel. Ezek a projekt megvalósulásához szükséges összes feltétel és azok bekövetkezési valószínőségének meghatározásával tárhatók fel, majd ismeretükben kidolgozhatók a „védekezés” szükséges lépései.
c) Téves költségvetés, ütemezés vagy feladatmegosztás: általában a gyenge helyzetelemzésből vagy a szakmai kompetenciák gyengeségéből következnek és végzetesen kisiklathatják a megvalósítást.
d) Pontatlan projektdokumentáció: a zökkenőmentes megvalósítás, majd a hiteles értékelés és az eredmények népszerűsítésének záloga a gondosan vezetett, minden lényeges szempontra és lépésre kiterjedő dokumentáció.
Korábbi tapasztalatok beépülésének hiánya: a kockázatok jelentős mértékben csökkenthetők, ha biztosított a korábbi tapasztalatok beépülése. Ez csak a folyamatos monitoring és az értékelés segítségével érhető el.
A pályázat elkészültével önellenőrzést végezve az alábbi kéréseket tehetjük fel a megvalósíthatósággal kapcsolatosan magunknak, illetve annak a „kívülálló személynek”, aki elolvasta a pályázatunkat a beadást megelőzően:
- A projektcél közelebb fog vinni az általános célhoz?
- Az eredmények a célcsoport számára nyújtott szolgáltatásként vannak meghatározva?
- Teljesülnek a projektcélok, ha az eredmények megvalósulnak?
- A források a mérhető célokkal arányban állnak?
- Meghatározták a fontos külső feltételeket?
- Elfogadható a feltételezések megvalósítására tett próbálkozás?
- A megvalósító képes lesz a projektet megvalósítani?
A projekt fenntartható, ha a célcsoport számára a megvalósulás során elért előnyök a projekt támogatásának lezárulása után is megőrizhetők. Ehhez a projekttervezés során fel kell tárni és mérlegelni a fenntarthatóságot befolyásoló tényezőket. A leggyakrabban előforduló, a fenntarthatóságot veszélyeztető hibák:
a) Rövid távú gondolkodás: pusztán a projekt időszakára koncentrálva az eredmények hamar veszélybe kerülhetnek. Azok a projektek a sikeresek, melyek működési fázisát is átgondolták, a későbbi időszakok szempontjai is beépültek a fejlesztésbe.
b) Bemérhetetlen hatások: már a projekt indulásakor tudnunk kell, hogy mire számíthatunk a megvalósítás után; miben, milyen mértékű előrelépést tudunk így elérni. Ezek ismerete nélkül sem a projekt jövője, sem a stratégiához való illeszkedése nem értékelhető. A várható hatások mérlegelése nélkül a projekt fenntartása közben azt, vagy a fejlesztés stratégiai céljait veszélyeztető érdekellentétek, konfliktusok merülhetnek fel.
A pályázat elkészültével önellenőrzést végezve az alábbi kéréseket tehetjük fel a fenntarthatósággal kapcsolatosan magunknak, illetve annak a „kívülálló személynek”, aki elolvasta a pályázatunkat a beadást megelőzően:
- A projekt befejezése után a megfelelő hatóság támogatása biztosított? - A technológia megfelel a helyi körülményeknek?
- Megörződik az ökológiai környezet a projekt megvalósítása alatt és után? - A kedvezményezettek megfelelő mértékben fogják birtokolni a projektet? - A nőknek vagy más csoportoknak van lehetőség, hogy részesedjenek a projekt előnyeiből?
- A megvalósító szervezet képes a projekt után követni a változásokat? - A pénzügyi és gazdasági elemzés megerősíti a projekt hatékonyságát, hatásosságát, életképességét és relevanciáját?
Végül, ne feledjük, hogy a pályázat belépőjegy a projekt finanszírozásához. Bizonyosodjunk meg arról, hogy a beadott pályázati űrlap valóban egyértelmű és világos, valamint, hogy minden egyes kérdésre választ adtunk.
A strukturális alapokkal kapcsolatos pályázatok esetében a lebonyolító szervezet a pályázati időszak alatt köteles lehetőséget biztosítani arra, hogy a támogatást igénylők elektronikusan, vagy telefonon kérdéseket tegyenek fel, illetve azokra ésszerű határidőn belül tájékoztatást kapjanak.
Minden pályázó számára ajánlatos a kiíró szervezet által üzemeltetett honlapon a „Gyakran Ismétlődő Kérdések” (GYIK) rovatot olvasni, mivel itt közzéteszik a leggyakrabban előforduló kérdéseket és a rájuk adott hivatalos válaszokat. Gondoljunk arra, hogy ha ellentmondások, vagy nehezen értelmezhető részek találhatók a pályázati kiírásban vagy a kitöltési útmutatóban, akkor azt előbb utóbb mások is észreveszik és erre a kiíró is reagálni fog. Ebben a rovatban gyors válaszokat találhatunk a leggyakoribb kérdésekre, amivel esetenként több órás munkát, idegeskedést takaríthatunk meg és esetleges félreértéseket tisztázhatunk minimális energia-ráfordítással.
Az alábbiakban a NFÜ honlapján található kérdésekből és válaszokból válogattuk ki a pályázati dokumentációra vonatkozó legfontosabb kérdéseket. A GYIK gyakran a legaktuálisabb pályázati információforrás.
Minden pályázati útmutatóban szerepel a csatolandó mellékletek listája, amely ezt részletesen leírja.
Milyen főbb lépéseket kell tenni a pályázat benyújtásáig?
1. Definiáljuk projektünk célját, és a projekt keretében megvalósuló tevékenységeket. Ezek alapján tájékozódjunk, hogy projektünk megvalósítására milyen támogatási konstrukció keretében van lehetőség.
- A kiválasztott pályázati felhívás alapján azonosítsuk, hogy az általunk megvalósítani kívánt projekt megfelel-e a pályázatban meghatározott
alapkritériumoknak (a megvalósulás időtartama, földrajzi helye, a projekt mérete, a minimális önrész összege stb.).
- Amennyiben a projekt illeszkedik a pályázati kiírás által meghatározott feltételekhez, szükséges a pályázathoz tartozó pályázati dokumentáció beszerzése.
- A pályázati útmutatóban foglaltak PONTOS betartása mellett ki kell tölteni a pályázati adatlapot.
- Be kell szerezni a pályázati adatlaphoz szervesen kapcsolódó, a pályázat benyújtásához rendelkezésre bocsátandó dokumentumokat (környezetvédelmi engedély, engedélyeztetési terv, önrészt igazoló dokumentum stb.).
- A benyújtás előtt a kész, benyújtásra váró pályázatot MŐNDŐG ellenőrizzük, s győződjünk meg arról, hogy a pályázat minden szempontból megfelel az útmutatóban felsorolt formai követelményeknek.
- Amennyiben a pályázatot kétféle (elektronikus és nyomtatott) formában is be kell nyújtani, győződjünk meg arról, hogy a nyomtatott és az elektronikus verzió egymással teljes mértékben megegyezik.
- A pályázati útmutatóban meghatározott szervhez, a rendelkezésre álló határidőn belül (és nem később!) nyújtsuk be a pályázatot.
A megadott maximális terjedelemben minden – így a szóköz is – beleszámít. A pályázók az adatlap elektronikus kitöltésénél nem is lépheti túl ezt a megadott terjedelmet, mert arra a program nem ad lehetőséget.
217/1998. (XŐŐ. 30.) Korm. rendelet az államháztartás működési rendjéről (Ámr.)
281/2006. (XŐŐ.23.) Korm. rendelet a 2007-2013. programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások fogadásához kapcsolódó pénzügyi lebonyolítási és ellenőrzési rendszerek kialakításáról szóló
16/2006. (XŐŐ.28.) MeHVM-PM együttes rendelet a 2007-2013 időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának általános eljárási szabályairól
255/2006. (XŐŐ. 8.) Korm. Rendelet a 2007-2013 programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának alapvető szabályairól és felelős intézményeiről
104/2007. (V. 9.) Korm. rendelet a Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjai és az EQUAL Közösségi Kezdeményezés Program esetében alkalmazandó biztosítékokkal kapcsolatos szabályokról szóló 54/2005. (ŐŐŐ. 26.) Korm. rendelet módosításáról
A Tanács 1083/2006/EK rendelete (2006. július 11.) az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, a Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról és az 1260/1999/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről
A Tanács 1999. július 11-i 1083/2006/EK rendelete az Európai Regionális Fejlesztési Alap az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról és 1260/1999/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről
A Bizottság 2006. december 8-i 1828/2006/EK rendelete a 1083/2006/EK tanácsi rendelet végrehajtásának részletes szabályairól
Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsának 2006. július 5-i 1080/2006/EK Rendelete az Európai Regionális Fejlesztési Alapról és a 1783/1999 EK rendelet hatályon kívül helyezéséről.
DAMJANOVŐCH K. – VÖRÖS A. (2003): Pályázati kisokos, Projekttervezés és pályázatkészítés dióhéjban, Nemzeti Fejlesztési Hivatal-Tempus Közalapítvány, Budapest, 2003.
Európáról módszeresen (tanári módszertani kézikönyv) – DHV Magyarország, Budapest 2002.
Európai Uniós Pályázati Szakértők Szövetsége: www.uniospalyazat.com Gazdasági és Közlekedési Minisztérium: www.gkm.hu
GKM Multiplikátor Program: http://www.gkm.hu/dokk/main/gkm/kiseskozepv/ kkv_multipl/multipl_tudnivalok.html
Magyar Kereskedelmi és Iparkamara: www.mkik.hu
MATRA Projekt fejlesztő tréning tananyaga, Tempus Közalapítvány, Budapest, 2003. Nemzeti Fejlesztési Hivatal: www.nfh.hu
Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet: http://www.european.hu/subpages/ magyar/palyazati_folyamat.htm
forrás: palyazat.gov.hu
+36 30 631 26 99